Pro aktuální informace a veškeré dění i ze zákulisí našich akcí doporučujeme sledovat náš FB profil: www.facebook.com/dronas.cz
První a jeden z nejdůležitějších kroků, před úspěšným domluvením zakázky, je dohoda co přesně si klient přeje natočit, o co se jedná atd....
„V rámci legislativy ČR je komerční létání bez povolení k provozování leteckých prací zakázáno! + je trestáno vysokými pokutami v rozmezí 50000Kč-5000000Kč. Důležité je také dodržování leteckých předpisů a zákonů pro bezpilotní letouny.“
Varianta zakázky A – Při létání nad vaším soukromým pozemkem, při létání nad veřejným prostranstvím bez volně pohybujících se osob, kde v okruhu 150 metrů od trajektorií letu není hustě obydlená zóna není problém domluvit se na akci 1-3 dny dopředu.
Varianta zakázky B – Při létání nad cizími pozemky a stavbami, ve městě – či do 150 metrů od hustě obydlené zóny, nad komunikacemi, okolo lidí apod. je nutno podmínky zakázky projednat 1 týden (nejlépe 2 týdny) předem.
Letové podmínky – Dopředu musí být prokonzultován hrubý scénář akce. Detaily se dají domluvit až těsně před akcí.
Důležité faktory: počasí a povětrnostní podmínky, výšky, vzdálenosti a formy záběrů.
Vzletová a přistávací plocha – Pro vzlet i přistání je potřeba písemný souhlas majitele pozemku, pro vzlet i přistání pilotu stačí otevřená plocha cca 3 x 3 metry.
(Let výše než 150m nad zemí nedoporučujeme...).
Co je důležité!!!
- Dle předpisů by pilot měl vždy mít s dronem vizuální kontakt! A to bez dalšího vybavení... Dalekohled a podobné pomůcky nejsou pro zajištění tohoto parametru povoleny.
- Pilot by nikdy neměl dron ovládat z pohybujícího se prostředku (automobilu apod..) může se pohybovat pouze po vlastní ose.
- Pilot by nikdy neměl vletět do mraku (může letět pouze vně oblačnosti pokud je nízko). Záběr by to sice mohl být efektní, ale vlhkost uvnitř oblačnosti by mohla způsobit havárii...
- Pilot vždy na místě konání letu musí vyhodnotit počasí a možné hrozící nebezpečí ke zdárnému vykonání letu. Pokud určí jakoukoliv nebezpečnost nikdo mu nemůže přikázat aby vzlétnul ikdyby se zavázal, že jakoukoliv odpovědnost převezme na sebe... Piloti se nedělí na Dobré a Špatné, ale na Zodpovědné a Nezodpovědné...
Náš dron dokáže vyvinout rychlost 20m/s tj. 72Km/hod. Stačí malá nepozornost a rázem může být nepříjemná událost na světě.
Cena zakázky?
Cena možné zakázky je vždy určena až po probrání co a jak si klient přeje natočit/vyfotit.
Je třeba brát v úvahu, že ceny se nepohybují v řádu stokorun, ale tisíci korun za každý vzlet... Odpovědnost je veliká.... Pořízovací cena Dronu je +- 50000Kč a v případě pádu nikdo nic nezaplatí, pojištění odpovědnosti se vztahuje pouze na škody, které dron způsobí třetím osobám a jejich majetku. Každým letem se krátí životnost baterie. Cena jedné baterie je 5500Kč. Povolení k leteckým pracem a vše kolem vyšlo nákladem +- 45000Kč a je vázáno na daný Dron dle jeho výrobního čísla a má přidělenu poznávací značku jako automobil. Pokud by nám Dron spadnul a musel být pořízen nový, musíme opět absolvovat přezkoušení letu schopnosti a všech návratových funkcí daného kusu fyzicky před úředníky ÚCL na letišti Sázená (okres Kladno). Takže opravdu žádná sranda...
Dron si může koupit kdokoliv a všechny tyto legislativní náležitosti neřešit... A točit a točit za zlomek ceny poctivých pilotů...
V minulosti už se několik těchto jedinců našlo a vždy se to šeredně nevyplatilo... Pokuta v případě komerčních leteckých prací bez povolení je 50000Kč-5000000Kč.
Kde se smí s dronem letát a kde ne? Nezbytným pomocníkem je online mapa od Řízení letového provozu ČR - AisView. ZDE: http://aisview.rlp.cz/
V základním nastavení před sebou máme mapu ČR s bílým podkladem a směsicí mnohoúhelníků, některé jsou vyplněné a některé nikoliv.
Tmavě modrou barvou jsou vyplněny CTR, tedy okrsky řízených letišť, které sahají od země až do několika tisíc stop (ft). Těm je nutné se vyhnout úplně. Letadla zde jsou v konečné fázi přiblížení a snadno by mohla být nepříjemná situace na světě. (Let dronu v tomto prostoru je možný, ale až po předchozím zaslání žádosti na ÚCL s přesným popisem plánovaného letu, které z pravidla rozhodne do 3-7dnů a před letem je nutno se telefonicky spojit s ''Věží'' daného letiště pro koordinaci a povolení letu, v našem kraji je to běžná praxe například v Kunovicích/Uherském Hradišti).
Světle modré vyplněné prostory okolo jsou tzv. TMA, které nezačínají nad zemí ale výše. Přesné vertikální ohraničení se zobrazí po rozkliknutí prostoru. Pod TMA není problém se pohybovat s dronem, většinou začínají kolem 1000ft nad zemí (AGL), nebo kolem Prahy 2500ft AMSL. TMA je označeno čísly, čím větší číslo, tím je prostor dál od letiště a začíná výše.
D - Dangerous (nebezpečné), kde sice možné létat je, ale je to nebezpečné, například se jedná o plynové kompresorové stanice, které čas od času vypouští plyn. V AisView označeno žlutou výplní.
P - Prohibited (zakázaný). Kde se létat nesmí vůbec a většinou začínají už od země. Jedná se například o jaderné elektrárny, skladiště trhavin, Pražský hrad atd... V AisView označeny červěně.
Kolem malých neřízených letišť je tzv. ATZ - Aerodrome Traffic Zone, kde je možné létat po dohodě s letištěm. Jedná se o kružnici s poloměrem 5,5 Km se středem nad letištěm (pokud například CTR neuřízne ATZ do jiného tvaru).
Poslední prostory jsou vojenské TSA - Temporary Segregated Area a TRA - Temporary Reserved Area. Tyto prostory jsou aktivní jen občas (proto je důležité kontrolovat AisView) musí se kontrolovat i vertikální rozsah. Hodně z nich začíná až vysoko nad zemí, kam se s dronem ani nedá dostat.
První a jeden z nejdůležitějších kroků, před úspěšným domluvením zakázky, je dohoda co přesně si klient přeje natočit, o co se jedná atd....
„V rámci legislativy ČR je komerční létání bez povolení k provozování leteckých prací zakázáno! + je trestáno vysokými pokutami v rozmezí 50000Kč-5000000Kč. Důležité je také dodržování leteckých předpisů a zákonů pro bezpilotní letouny.“
Varianta zakázky A – Při létání nad vaším soukromým pozemkem, při létání nad veřejným prostranstvím bez volně pohybujících se osob, kde v okruhu 150 metrů od trajektorií letu není hustě obydlená zóna není problém domluvit se na akci 1-3 dny dopředu.
Varianta zakázky B – Při létání nad cizími pozemky a stavbami, ve městě – či do 150 metrů od hustě obydlené zóny, nad komunikacemi, okolo lidí apod. je nutno podmínky zakázky projednat 1 týden (nejlépe 2 týdny) předem.
Letové podmínky – Dopředu musí být prokonzultován hrubý scénář akce. Detaily se dají domluvit až těsně před akcí.
Důležité faktory: počasí a povětrnostní podmínky, výšky, vzdálenosti a formy záběrů.
Vzletová a přistávací plocha – Pro vzlet i přistání je potřeba písemný souhlas majitele pozemku, pro vzlet i přistání pilotu stačí otevřená plocha cca 3 x 3 metry.
(Let výše než 150m nad zemí nedoporučujeme...).
Co je důležité!!!
- Dle předpisů by pilot měl vždy mít s dronem vizuální kontakt! A to bez dalšího vybavení... Dalekohled a podobné pomůcky nejsou pro zajištění tohoto parametru povoleny.
- Pilot by nikdy neměl dron ovládat z pohybujícího se prostředku (automobilu apod..) může se pohybovat pouze po vlastní ose.
- Pilot by nikdy neměl vletět do mraku (může letět pouze vně oblačnosti pokud je nízko). Záběr by to sice mohl být efektní, ale vlhkost uvnitř oblačnosti by mohla způsobit havárii...
- Pilot vždy na místě konání letu musí vyhodnotit počasí a možné hrozící nebezpečí ke zdárnému vykonání letu. Pokud určí jakoukoliv nebezpečnost nikdo mu nemůže přikázat aby vzlétnul ikdyby se zavázal, že jakoukoliv odpovědnost převezme na sebe... Piloti se nedělí na Dobré a Špatné, ale na Zodpovědné a Nezodpovědné...
Náš dron dokáže vyvinout rychlost 20m/s tj. 72Km/hod. Stačí malá nepozornost a rázem může být nepříjemná událost na světě.
Cena zakázky?
Cena možné zakázky je vždy určena až po probrání co a jak si klient přeje natočit/vyfotit.
Je třeba brát v úvahu, že ceny se nepohybují v řádu stokorun, ale tisíci korun za každý vzlet... Odpovědnost je veliká.... Pořízovací cena Dronu je +- 50000Kč a v případě pádu nikdo nic nezaplatí, pojištění odpovědnosti se vztahuje pouze na škody, které dron způsobí třetím osobám a jejich majetku. Každým letem se krátí životnost baterie. Cena jedné baterie je 5500Kč. Povolení k leteckým pracem a vše kolem vyšlo nákladem +- 45000Kč a je vázáno na daný Dron dle jeho výrobního čísla a má přidělenu poznávací značku jako automobil. Pokud by nám Dron spadnul a musel být pořízen nový, musíme opět absolvovat přezkoušení letu schopnosti a všech návratových funkcí daného kusu fyzicky před úředníky ÚCL na letišti Sázená (okres Kladno). Takže opravdu žádná sranda...
Dron si může koupit kdokoliv a všechny tyto legislativní náležitosti neřešit... A točit a točit za zlomek ceny poctivých pilotů...
V minulosti už se několik těchto jedinců našlo a vždy se to šeredně nevyplatilo... Pokuta v případě komerčních leteckých prací bez povolení je 50000Kč-5000000Kč.
Kde se smí s dronem letát a kde ne? Nezbytným pomocníkem je online mapa od Řízení letového provozu ČR - AisView. ZDE: http://aisview.rlp.cz/
V základním nastavení před sebou máme mapu ČR s bílým podkladem a směsicí mnohoúhelníků, některé jsou vyplněné a některé nikoliv.
Tmavě modrou barvou jsou vyplněny CTR, tedy okrsky řízených letišť, které sahají od země až do několika tisíc stop (ft). Těm je nutné se vyhnout úplně. Letadla zde jsou v konečné fázi přiblížení a snadno by mohla být nepříjemná situace na světě. (Let dronu v tomto prostoru je možný, ale až po předchozím zaslání žádosti na ÚCL s přesným popisem plánovaného letu, které z pravidla rozhodne do 3-7dnů a před letem je nutno se telefonicky spojit s ''Věží'' daného letiště pro koordinaci a povolení letu, v našem kraji je to běžná praxe například v Kunovicích/Uherském Hradišti).
Světle modré vyplněné prostory okolo jsou tzv. TMA, které nezačínají nad zemí ale výše. Přesné vertikální ohraničení se zobrazí po rozkliknutí prostoru. Pod TMA není problém se pohybovat s dronem, většinou začínají kolem 1000ft nad zemí (AGL), nebo kolem Prahy 2500ft AMSL. TMA je označeno čísly, čím větší číslo, tím je prostor dál od letiště a začíná výše.
D - Dangerous (nebezpečné), kde sice možné létat je, ale je to nebezpečné, například se jedná o plynové kompresorové stanice, které čas od času vypouští plyn. V AisView označeno žlutou výplní.
P - Prohibited (zakázaný). Kde se létat nesmí vůbec a většinou začínají už od země. Jedná se například o jaderné elektrárny, skladiště trhavin, Pražský hrad atd... V AisView označeny červěně.
Kolem malých neřízených letišť je tzv. ATZ - Aerodrome Traffic Zone, kde je možné létat po dohodě s letištěm. Jedná se o kružnici s poloměrem 5,5 Km se středem nad letištěm (pokud například CTR neuřízne ATZ do jiného tvaru).
Poslední prostory jsou vojenské TSA - Temporary Segregated Area a TRA - Temporary Reserved Area. Tyto prostory jsou aktivní jen občas (proto je důležité kontrolovat AisView) musí se kontrolovat i vertikální rozsah. Hodně z nich začíná až vysoko nad zemí, kam se s dronem ani nedá dostat.